Home - Kunstenaars - Galeries - Musea - Exposities  


Latifa Echakhch: Falling, lovey and beautiful


Over de expositie

Onder de titel ‘Falling, lovely and beautiful’ stelt de Frans-Marokkaanse kunstenaar Latifa Echakhch (1974, woont in Martigny, Zwitserland) een reeks nieuw werken voor in KIOSK: een installatie met bronzen klokken, een performatief videowerk en een serie inkttekeningen. De werken ontdoen objecten of teksten van hun oorspronkelijke betekenis en context om plaats te maken voor nieuwe interpretaties, een werkwijze die eigen is aan de praktijk van Echakhch. Vanuit de noodzaak om bepaalde vooroordelen, contradicties en stereotypes uit onze maatschappij te counteren, isoleert en bevraagt ze materialen die daar symbool voor staan. Door het materiaal vervolgens te verplaatsen naar een nieuwe drager of ruimte kunnen nieuwe betekenissen of onverwachte kenmerken vrijkomen.

Echakhch approprieert, ontmantelt en re-presenteert alledaagse materialen en eenvoudige objecten. Ze put daarvoor uit haar persoonlijke herinnering, onze gedeelde geschiedenis en cultureel erfgoed zoals literatuur, filosofie en muziek. Wat ze in vraag stelt, zijn vooropgezette noties over identiteit, nationaliteit, religie en authenticiteit. Ze onderzoekt ook haar eigen versplinterde, met symboliek beladen cultuur in een taal die gevoelig, maar tegelijkertijd ook heel krachtig is. Politiek en poëzie vloeien samen in met persoonlijke, historische en culturele referenties gevulde installaties of omgevingen.

Dit geldt zeker ook voor de tentoonstelling ‘Falling, lovely and beautiful’, waarvan de titel vrijelijk refereert naar de songtekst van Nick Caves ‘As I sat sadly by her side’.

De monumentale, in stukken gevallen bronzen klokken die onder de centrale koepel liggen, zijn exacte replica’s van de klokken uit de in 1942 gebombardeerde Mariakerk in het Duitse stadje Lübeck. De kerk is intussen volledig gerestaureerd, maar de klokken liggen nog steeds daar waar ze destijds naar beneden vielen.

Terwijl de uiteengevallen klokken eerst en vooral de stilte benadrukken in de vorm van verstilde noten of gedempt geweld, weerklinken vanuit de zijruimte pianonoten te midden van een hels lawaai. Voor dit videowerk trekt Echakhch simultaan een daad van creatie én destructie op gang door een pianist het klavier te laten bespelen terwijl het instrument kapot wordt geslagen met bijlen.

Op een gelijkaardige deconstruerende manier gaat Echakhch Arabische poëzie te lijf in haar tekeningen in de kabinetruimtes. Van de oorspronkelijke teksten blijven in haar met inkt op krantenpapier getekende ‘transcripties’ enkel de lees- en klinkertekens staan. Binnen deze specifieke literaire context zijn het normaal gezien net deze verbindende klanken, ook wel hulptekens genoemd, die betekenis geven aan de zin, het gedicht. Maar hier blijven de vellen krantenpapier grotendeels oningevuld. Er resten enkel nog de onleesbare bijklanken. De tekst wordt met andere woorden een abstracte tekening die een volledig nieuwe lezing in zich draagt.


Wanneer en waar

Expositie loopt t/m 15 jun 2018

KIOSK
Louis Pasteurlaan 2
B-9000 Gent
+32-9-2670168

open: Maandag – vrijdag: 14:00 – 18:00, Zaterdag – zondag: 11:00 – 18:00, Maandag: gesloten


Kunstenaar

Latifa Echakhch