Home - Kunstenaars - Galeries - Musea - Exposities  


Wild care, tame neglect


Over de expositie


Opening
Welkom door Frankendael Foundation, Edward Clydesdale Thomson en Nils van Beek en rondleiding door de tentoonstelling.

www.wildcaretameneglect.nl
Edward Clydesdale Thomson met Frans-Willem Korsten, Jason Coburn, Nikola Lamburov, Ine Lamers, Sandra Kassenaar, Bart de Baets en EventArchitectuur

Wild care, tame neglect is het tweejarige samenwerkingsproject tussen beeldend kunstenaar Edward Clydesdale Thomson, curator Nils van Beek (Cooperatie TAAK) en de Frankendael Foundation.
+ + lees meer...

Soms is er een kunstenaar die de fundamenten van zijn werk zozeer ter discussie stelt, dat degenen met wie hij werkt wel hetzelfde moeten doen. Dan maak je het publiek ook deelgenoot van wat er achter de schermen van je organisatie gebeurt. Dan denk je als curator niet alleen na over het creëren van condities om kunst te tonen, maar ben je opeens medeverantwoordelijk voor het artistieke proces van de kunstenaar, langdurig en met alle wendingen mee. Er is geen comfort zone.

De afgelopen twee jaar heeft kunstenaar Edward Clydesdale Thomson binnen de context van de Frankendael Foundation zijn werkpraktijk herzien en omgevormd tot wat hij als een meer duurzaam model van kunstproductie beschouwt. Vanuit de werkplaats die hij als studio bouwde in de tuin doet hij artistieke interventies. Soms bestaan deze uit fysieke toevoegingen of aanpassingen in de vorm van sculpturen in het huis en de tuin. Vaak betreft het ook events en andere ontmoetingen, waarvoor hij publiek, wetenschappers en collega-kunstenaars uitnodigt voor een bijdrage. Het publiek heeft de ontwikkeling van het project de afgelopen jaren kunnen volgen zowel op locatie als via het uitgebreide webarchief www.wildcaretameneglect.nl.

De tentoonstelling is niet bedoeld als ultieme eindpresentatie, maar wil nader beschouwen hoe de presentatiewijze van een kunstwerk zijn betekenis flexibel maakt. Gedragen werken die zich gaandeweg en soms in stilte in het geheel hebben gevoegd zich anders als tentoonstellingobject? Onder welke voorwaarden noem je iets eigenlijk een expositie? Telt bijvoorbeeld de beperkte duur, het tentoonstellingsontwerp, het curatorial concept of de pr? wild care, tame neglect onderzoekt ook de betekenis van arbeid hierin. Welke rol en wiens verlangens kan de kunstenaar vervullen in een scenario waarin hij optreedt als gastheer, tuinman, programmeur en kluizenaar? Kan een kunstenaar zich verhouden tot zijn werk zoals een tuinman tot zijn tuin, als iets levends en veranderlijks, dat permanente verzorging nodig heeft? Welke agency hebben natuur, erfgoed en hedendaagse cultuur binnen Frankendael als voormalige buitenplaats, die, omgeven door de drukke stad, nu functioneert als restaurant en ontvangstlocatie? Kan kunst zich op een dergelijke plek onttrekken aan de historische c.q. historiserende idylle?

De tentoonstelling omvat nieuwe en bestaande werken van Thomson en verder van literatuurtheoreticus Frans-Willem Korsten en van kunstenaars Jason Coburn, Nikola Lamburov en Ine Lamers. Ontwerpers Sandra Kassenaar en Bart de Baets ontwikkelden een postercampagne tijdens een workshopprogramma met de 5e Montessorischool Watergraafsmeer, collega’s en bezoekers. Het tentoonstellingsontwerp van EventArchitectuur laat op fijnzinnige wijze de tuin van Frankendael zelf als een architectonische structuur voor het tonen van kunst uitkomen.

Deze tentoonstelling maakt deel uit van de manifestatie Public Art Amsterdam.


Wanneer en waar

Expositie loopt t/m 29 jul 2018
Opening: zo 22 apr om 13:30 uur

Frankendael Foundation
Huize Frankendael, Middenweg 72
1097 BS Amsterdam
020-4233930

open: zondag en op afspraak 10 - 17 uur , zondag 14-15 uur rondleiding (€5,00 p.p., kinderen gratis),