Prikbord voor reacties op exposities en algemeen  Nieuw bericht voor het prikbord
Van: info@galeries.nl - 5211 CN - 18/10/2017   Reageer op dit bericht
Alma-Tadematentoonstelling genomineerd voor beste tentoonstelling 2017
De tentoonstelling Alma-Tadema, klassieke verleiding van het Fries Museum is genomineerd voor de 2017 Global Fine Art Awards (GFAA) in de categorie ‘Best Impressionist and Modern - Solo Artist’. De GFAA beloont jaarlijks de beste kunst- en designtentoonstellingen wereldwijd. De prestigieuze prijs kan worden gezien als de Oscar van museumland. De nominaties werden bekend gemaakt tijdens een evenement van de GFAA in Leighton House Museum in Londen, waar nu de Alma-Tadematentoonstelling te zien is. Na de openbaarmaking kregen de genodigden een exclusieve tour door de tentoonstelling. 15 januari 2018 wordt bekend of de tentoonstelling ook een finaleplaats heeft bemachtigd. 8 maart 2018 is de prijsuitreiking op het Global Fine Art Awards gala in New York.

De tentoonstelling is ontwikkeld door het Fries Museum en is de grootste tentoonstelling ooit gewijd aan het oeuvre van de 19de-eeuwse schilder Sir Lawrence Alma-Tadema (1836-1912). Meer dan 80 schilderijen kwamen van over de hele wereld naar het Fries Museum, de eerste venue van de tour. Samen met persoonlijke voorwerpen en filmfragmenten vertelden ze over zijn weg naar roem en hoe Alma-Tadema ons beeld van de klassieke oudheid blijvend heeft bepaald. De tentoonstelling liep van 1 oktober 2016 tot en met 7 februari 2017. Na Leeuwarden stuurde het museum de tentoonstelling op reis. Van 23 februari tot en met 18 juni 2017 was de tentoonstelling te zien in Galerie Belvedere in Wenen. Sinds 7 juli 2017 is de tentoonstelling te zien in Leighton House Museum in Londen, waar Sir Lawrence Alma-Tadema zijn grootste internationale succes beleefde. De tentoonstelling loopt daar nog tot en met 29 oktober 2017. De drie edities zijn gezamenlijk genomineerd voor GFAA 2017.

Global fine art awards
GFAA beloont jaarlijks de beste kunst- en designtentoonstellingen wereldwijd. Onder de genomineerden zijn musea, galerieën, kunstbeurzen, biënnales en openbare installaties die uitblinken in kwaliteit en innovatie wat betreft tentoonstellingsontwerp, historische context, educatieve waarde en maatschappelijke aantrekkelijkheid. Welke musea uiteindelijk in de prijzen vallen, wordt bepaald door een vakjury bestaande uit vooraanstaande kunstexperts. Dit jaar zijn er 85 musea genomineerd in 13 categorieën. Andere genomineerden voor deze 4e editie van de GFAA zijn onder andere Royal Academy of Arts, Musée de Louvre, het Victoria & Albert Museum en The Metropolitan Museum of Art. Het Fries Museum is met Alma-Tadema, klassieke verleiding genomineerd voor de categorie ‘Best Impressionist and Modern (1838-WWII) – Solo Artist’ samen met: Rodin: the centennial exhibition van het Grand Palais, Monet: The Early Years van Legion of Honor (Fine Arts Museums of San Francisco) & Kimbell Art Museum, Pierre Alechinsky van The National Museum of Art in Osaka, Matisse in the Studio van het Museum of Fine Arts in Boston, Calder: Hypermobility van het Whitney Museum of American Art, De ontdekking van Mondriaan van het Gemeentemuseum Den Haag, en Medardo Rosso: Experiments in Light and Form van de Pulitzer Arts Foundation.

Online stemmen
Het Fries Museum maakt ook kans om de Youniversal Award en de YOU-2 Award te winnen. Deze prijzen worden toegekend aan de meest populaire genomineerden onder het publiek. Vanaf begin 2018 kan er online gestemd worden voor deze onderscheidingen via de website van GFAA en social media.

Succes
Op de oude locatie trok het Fries Museum tot 2013 gemiddeld 50.000 bezoekers per jaar, na de verhuizing naar het Wilhelminaplein kwamen er jaarlijks gemiddeld 100.000 bezoekers naar het museum. Tijdens de tentoonstelling bezochten in vier maanden tijd 158.000 bezoekers het museum. Uit publieksonderzoek bleek dat bezoekers de tentoonstelling beoordeelden met gemiddeld een 8,6. 77% van de museumbezoekers kwam tijdens de tentoonstelling van buiten de provincie. Van hen kwam 89% speciaal voor het museum naar Friesland. Gemiddeld spendeerden zij €71,- in de stad en de provincie. Dit betekent dat de Tadematentoonstelling 108.270 extra bezoekers naar Friesland trok en zo zorgde voor een kapitaalinjectie van ruim €7,6 miljoen in de lokale en regionale economie.
In de binnen- en buitenlandse media was er volop aandacht voor de tentoonstelling. Het NOS Journaal besteedde viermaal aandacht aan de expositie, de Volkskrant noemde hem ‘magnifiek’, de Britse krant The Guardian vond hem ‘epic’, terwijl het Italiaanse La Stampa ‘magistrale’ gebruikte. Het veelgelezen Amerikaanse The Huffington Post noemde de tentoonstelling ‘dazzling’. De totale mediawaarde van Alma-Tadema, klassieke verleiding was meer dan 4,2 miljoen euro.

In 2015 won de tentoonstelling al de Turing Toekenning I 2015 ter waarde van € 500.000 voor het beste tentoonstellingsplan. Ook werd de marketingcampagne genomineerd voor de Cultuurmarketing Awards 2017.

Alma-Tadema, klassieke verleiding was onderdeel van Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018. Voor deze tentoonstelling en het begeleidende filmprogramma werkte het Fries Museum samen met EYE en Slieker Film.

Het Fries Museum won voor deze vernieuwende tentoonstelling over Alma-Tadema de Turing Toekenning I 2015. De Turing Foundation kent deze prijs ter waarde van 500.000 euro eens in de twee jaar toe voor het beste tentoonstellingsplan van een Nederlands museum.
Redactie
Van: info@galeries.nl - 5211 CN - 18/10/2017   Reageer op dit bericht
Beatrix Ruf treedt per direct terug als Directeur van het Stedelijk Museum
Bericht van de Raad van Toezicht Stedelijk Museum Amsterdam:

Directeur Beatrix Ruf heeft besloten per onmiddellijke ingang terug te treden als directeur van het Stedelijk Museum. Zij doet dit in het belang van het museum, gelet op de speculaties in de media in de afgelopen weken, die mogelijk een impact kunnen hebben op de reputatie van het museum.

Voor de artistieke continuïteit van het Stedelijk Museum is al een sterke basis gelegd met een uitgebreid programma, startend met de collectiepresentatie STEDELIJK BASE op 16 december 2017, waarbij ongeveer 750 werken, gegroepeerd rond de iconen uit de collectie, de ontwikkelingen laten zien in de kunsten vanaf eind 19e eeuw tot nu, van Van Gogh, Mondriaan, Malevich en Rietveld tot Warhol, Kiefer, Koons, Sottsass, Dijkstra en Dumas.

De taken van Beatrix Ruf op zakelijk gebied zullen worden overgenomen door het huidige Management Team, samen met een op korte termijn aan te stellen interim zakelijk directeur. Beatrix Ruf zal volgens de geldende arbeidsrechterlijke gebruiken nog drie maanden worden doorbetaald na haar afscheid.

Beatrix Ruf: “In de afgelopen drie jaar heb ik het Stedelijk Museum leren kennen als een fantastisch museum. We hebben mooie collecties naar Amsterdam gehaald en de betrokkenheid met de maatschappij sterk aangehaald. Voor mij staat het belang van het museum voorop, boven dat van mijzelf als individu. Om die reden is terugtreden nu de juiste stap. Ik wens het museum enorm veel succes toe in de toekomst, want dat verdienen het museum, alle mensen die er werken, de bezoekers en iedereen die het museum steunt.”

In opdracht van de huidige RvT zal de komende maanden de wijze waarop de leiding van het Stedelijk Museum heeft gefunctioneerd geëvalueerd worden. Ten eerste zal door een externe, onafhankelijke expert op het gebied van Governance worden gekeken naar het hele proces dat indertijd plaatsvond tussen de toenmalige Raad van Toezicht en de directeur van het Stedelijk Museum, inclusief de daarbij behorende controle mechanismen. Deze expert zal daarover rapporteren en op basis van de bevindingen eventueel ook adviseren over verbeteringen in de governance.

Ten tweede zal professor Van Slooten, hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam en expert op het gebied van beloningsregels, evalueren of in de afgelopen jaren in overeenstemming met de Wet Normering Topinkomens WNT is gehandeld.

De resultaten van beide evaluaties zullen openbaar worden gemaakt.
Redactie
Van: aloys.ginjaar@planet.nl - 1051KP - 26/9/2017   Reageer op dit bericht
Portfolio-Fotografenavond in Arti et Amicitiae
Fotografen van Nederland!

Laat maandag 6 november om 21.00 uur je werk zien op de
42e Portfolio-Fotografenavond in de aloude, sfeervolle sociëteit van Arti et Amicitiae, Rokin 112, Amsterdam.
In print of op je laptop.
Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit!
In 2004 naar een idee van Peter Paul Huf opgezet en nog steeds georganiseerd door Petra Ruisendaal & Aloys Ginjaar. Er zijn door de jaren heen veel waardevolle contacten ontstaan. Andere belangstellenden zijn ook zeer welkom!
Aloys Ginjaar
Van: info@galeries.nl - 5211 CN - 13/9/2017   Reageer op dit bericht
Haags Historisch Museum ontdekt nazaten van de Afrikaanse bediende Cupido
Het Haags Historisch Museum is erin geslaagd om verschillende afstammelingen te traceren van de Afrikaanse bediende Willem Frederik Cupido, die werkzaam was aan het hof van stadhouder Willem V. Als voorbereiding op de tentoonstelling Afrikaanse bedienden aan het Haagse hof ging het museum op zoek naar nazaten van deze in 1806 overleden man en ontdekte verrassend genoeg dat zij in de buurt van Den Haag wonen. Het onderzoek van gastconservator Esther Schreuder vormde de basis voor deze zoektocht.

Johannes van der Meer (1945) en Marinus Molhoek (1938), zijn zoon Mike Molhoek (1968) en kleinzoon Wouter Molhoek (1997) waren eerder zelf al een stamboekonderzoek begonnen. De heer Molhoek wist de lijn zelfs terug te voeren tot aan Cupido en beschikt over een originele foto van zijn overgrootoma Christiana Hehl, de kleindochter van Cupido. Zij wisten echter niet dat hij van Afrikaanse komaf was en aan het hof verbonden. De nazaten zijn bijzonder verrast met het nieuws dat zij een Afrikaanse voorouder hebben.

De uitgewerkte stamboom en foto’s van de nazaten zijn te zien op de tentoonstelling Afrikaanse bedienden aan het Haagse hof, waarin het Haags Historisch Museum van 21 september 2017 t/m 28 januari 2018 het levensverhaal vertelt van Willem Frederik Cupido, Guan Anthony Sideron en andere van oorsprong Afrikaanse bedienden, die in de 18de eeuw in slavernij aan Europese hoven werden geschonken. Kunsthistorica Esther Schreuder deed onderzoek naar de levens van Cupido en Sideron. De tentoonstelling is op dit onderzoek gebaseerd. Gelijktijdig met de expositie verschijnt haar publicatie Cupido en Sideron. Twee Moren aan het hof van Oranje (Uitgeverij Balans, 2017).
Redactie
Van: info@galeries.nl - 5211 CN - 4/9/2017   Reageer op dit bericht
Nieuw beeld van Johan Creten bij de entree van het LUMC
Bij de entree van het LUMC staat een nieuw beeld van een levensgrote uil. Het beeld gemaakt door de Belgische kunstenaar Johan Creten is geschonken aan het LUMC door een Stichting van medisch specialisten. De uil staat voor wijsheid, kennis en bescherming en verenigt op symbolische wijze de kerntaken van het LUMC: zorg, onderwijs en onderzoek. Met dit bronzen beeld getiteld ‘Le Grand Vivisecteur’ heeft de beeldenroute van het LUMC er een aanwinst bij.

Beeldhouwer Johan Creten
Johan Creten (Sint-Truiden (Be), 1963) is een beeldhouwer die zijn opleiding volgde aan de Kunstacademie in Gent. Zijn figuratieve beelden zijn ogenschijnlijk eenvoudig maar de betekenis is complex. De sculpturen zijn vaak metaforen voor sociaal-politieke thema’s, seksuele discriminatie en onmacht. “In een beeld zitten mijn hoofd, mijn hart, mijn buik en mijn onderbuik”, aldus Johan Creten

Le Grand Vivisecteur
‘Le Grand Vivisecteur’ is de titel van de enorme uil van warmglanzend brons. Hij torent hoog boven de toeschouwer uit. De uil staat op een half uitgeholde eivorm of nest en nodigt de bezoeker uit om erop plaats te nemen.
Staat de uil voor intelligentie en wijsheid of staat hij voor nacht en duister? Deze sculptuur gaat misschien over machtsposities in menselijke relaties of over onze relatie tot macht. Maar ook over veiligheid die ontstaat door kennis en verstandig handelen.

Wijsheid, kennis en bescherming
De uil, metgezel van de godin Athene, op haar beurt sedert 1575 symbool van de Universiteit Leiden - symboliseert strategisch inzicht, wijsheid en kennis en heeft een beschermende houding. Met mededogen kijkt hij op de passanten neer die even op zijn schoot mogen uitrusten.

Beeldenroute LUMC
Op de beeldenroute van het LUMC staan beelden van Sjoerd Buisman, Henk Visch, Joost van den Toorn, Adam Colton en Armando. Het beeld van Johan Creten is het zesde beeld waarmee de route is verrijkt. Johan Creten maakt zijn beelden in beperkte oplage. De bronzen uil ‘Le Grand Vivisecteur’ is gemaakt in een oplage van drie.

Johan Creten woont en werkt in Parijs. Hij exposeert zijn werk in binnen- en buitenland en wordt vertegenwoordigd door Galerie Perrotin in Parijs, Tokyo, New York, Seoul, Galerie Transit in Mechelen, en Galerie Almine Rech in Brussel en Londen.
Johan Creten toonde zijn beelden op verschillende tentoonstellingen waaronder het openluchtmuseum voor beeldhouwkunst Middelheim in Antwerpen, Park Sonsbeek in Arnhem, Museum Beelden aan Zee in Scheveningen. Zijn beelden zijn opgenomen in meerdere museale- en particuliere collecties.
De bronzen uil Le Grand Vivisecteur was in 2015 te zien op het Lange Voorhout in Den Haag tijdens de tentoonstelling Vormidable met hedendaagse Vlaamse beeldhouwkunst.
Redactie
Van: info@artepreneur.nl - 6922BM - 28/8/2017   Reageer op dit bericht
Open dag en muziek in de kunsthal Zevenaar 2 september
Overzichtstentoonstelling beelden, schilderijen, sieraden en paper-art van Madeleine Corbey en Petra Koenen (schilderijen kunst Kletskoek).

Muzikale omlijsting muziek Linda Arjan spelen voor u (gitaar en zang) van 14:00 tot 15:30 uur.

Entree en koffie is gratis.

Open 2 september van 13:00 tot 17:00 uur.

Kunsthal Zevenaar
Fahrenheitstraat 3, 6902PX Zevenaar
www.atelier-allegro.nl
Guido Steusel
Van: info@artepreneur.nl - 6922BM - 25/8/2017   Reageer op dit bericht
Documenta en Munster vond ik tegenvallen
Dit jaar vol enthousiasme de Documenta 15 in Kassel en MSkulptur Projekte Münster bezocht, maar vond beide tegenvallen! Ik ben meer van de sculpturen dan van de videokunst (en als je er dan bij kon gaan zitten was het anders geweest). Wat heb ik over het hoofd gezien of welk wel aanwezig magistraal kunstwerk heb ik gemist of weet ik niet op waarde te schatten ?

Wie heeft goede tips voor wel een bijzondere Sculpturen (of installaties mixed media)expositie ?
Guido Steusel
Van: lenontwerp@zeelandnet.nl - 4485AH - 26/7/2017   Reageer op dit bericht
Kunstspoor Noord-Beveland
Kunt u misschien de kunstroute Kunstspoor op uw agenda vermelden?
info:

Kunstspoor 19/20 én 26/27 augustus

Het Kunstspoor wordt uitgezet om het publiek de weg te wijzen naar de kunst van de op Noord-Beveland wonende en/of werkende kunstenaars en de op het eiland gevestigde galeries. Dit evenement wordt jaarlijks georganiseerd door de Stichting Kunstspoor Noord-Beveland. In 2017 voor de negentiende keer. Alle 21 locaties zijn geopend van 11.00 tot 17.00 uur. Bij iedere locatie treft u een duidelijk zichtbare gele vlag. Onderweg wordt bij afslagen de richting aangegeven middels wegwijzerborden.
In ‘De Rusthoeve’ is er ook dit jaar, naast de gastexpositie, een overzicht te zien waarvoor alle vaste deelnemers 1 kunstwerk hebben geleverd.
Zo heeft u alvast een voorproefje van wat er op de diverse locaties van de route te zien zal zijn.
Bovendien hangt hier ‘het grote witte doek’, dat gedurende het Kunstspoor door bezoekers, klein en groot, beschilderd kan worden.
www.kunstspoor.nl
Lenny van Broekhoven
Van: info@galeries.nl - 5211 CN - 18/7/2017   Reageer op dit bericht
Benjamin Koolstra nieuwe directeur Stedelijk Museum Zwolle
Het bestuur van het Stedelijk Museum Zwolle (SMZ) heeft per 17 juli een nieuwe directeur ad interim aangesteld in de persoon van Benjamin Koolstra. Hij volgt Marc den Hertog op die de afgelopen twee jaar deze functie in het museum heeft vervuld. Hij krijgt o.a. de taak de volgende fase van het transitieproces waarin het SMZ verkeert te begeleiden.

Benjamin Koolstra heeft veel ervaring in de museale wereld en kent Zwolle van nabij. Hij is mede door zijn werk voor de Grote Kerk, waarin hij ook samenwerkte met het SMZ, goed op de hoogte van de ontwikkelingen bij het museum. Koolstra gaf eerder leiding aan de reorganisatie van de Stedelijke Musea in Kampen en de verzelfstandiging van het Museum Schokland naar het Cultuurbedrijf in de Noordoostpolder.

Benjamin Koolstra vindt het een bijzondere taak om het Stedelijk Museum Zwolle ad interim te leiden in de transitiefase, waarin het SMZ verkeert. Hij is zich inmiddels aan het inwerken en geeft aan een goed georganiseerd museum aan te treffen met een veelomvattende collectie. Met de medewerkers en de vrijwilligers van het museum maakt hij deze week kennis.
Redactie
Van: williamjansenart@gmail.com - 2284 AB - 8/7/2017   Reageer op dit bericht
Oproep Adriaan J. van 't Hoff
Heeft u nog informatie over de Haagse schilder A.J. van 't Hoff (1893-1939)? Heeft u kunstwerken van hem in bezit? Neemt u dan contact op met williamjansenart@gmail.com
Dit ivm de voorbereidingen voor een monografie en tentoonstelling over deze schilder.

Contact ook via:
https://www.facebook.com/ajvthoff/
W. Jansen
Van: info@galeries.nl - 5211 CN - 3/7/2017   Reageer op dit bericht
Regiomakelaars van het Mondriaan Fonds
Het Mondriaan Fonds maakt bekend wie de regiomakelaars zijn die vanaf 1 september 2017 voor het fonds aan de slag gaan. Voor de regio Noord (Friesland, Groningen, Drenthe) is dit Andrea Möller, voor de regio Oost/Midden (Overijssel, Gelderland en Flevoland) gaan Marlies Leupen en Erna aan de Stegge de functie als duo vervullen en voor de regio Zuid (Zeeland, Noord-Brabant en Limburg) wordt Rebecca Nelemans aangesteld.

De regiomakelaars krijgen een onderzoekende en stimulerende rol bij het bereiken van potentiële aanvragers, opdrachtgevers en adviseurs. Een andere taak is het signaleren van nieuwe initiatieven, doelgroepen en actuele ontwikkelingen op het gebied van beeldende kunst en cultureel erfgoed.

Het Mondriaan Fonds is een publiek fonds dat open staat voor aanvragers uit de sectoren beeldende kunst en erfgoed uit het hele land. Medewerkers van het fonds gaan regelmatig het land in voor informatiebijeenkomsten waarin het beleid uiteen wordt gezet voor verschillende doelgroepen. Ook bij het werven van commissieleden wordt rekening gehouden met regionale spreiding. De individuele kunstenaars, instellingen en opdrachtgevers aan wie het Mondriaan Fonds de bijdragen toekent, zijn dan ook verspreid over het hele land. Om de positie in de regio verder te versterken en te onderzoeken of alle potentiële aanvragers, opdrachtgevers en commissieleden het Mondriaan Fonds weten te vinden en of er regionale ontwikkelingen zijn die landelijk geagendeerd moeten worden, stelt het fonds nu regiomakelaars aan. Lees ook het blog van Birgit Donker.

Op het initiatief is met veel enthousiasme gereageerd en het aantal sollicitaties was navenant. Bij de selectie van de kandidaten speelden onder andere de inhoudelijke netwerken en de kennis van het ruime werkterrein van het Mondriaan Fonds een rol. Ook is extra gelet op kandidaten die door het veld genoemd werden als geschikte regiomakelaar.

Regio Noord – Andrea Möller
Andrea Möller (1971) is als directeur van Media Art Friesland zowel artistiek als zakelijk leider van een multidisciplinair team, dat onder andere het jaarlijkse Media Art Festival en het LUNA Lichtfestival organiseert. Zij is daarnaast adviseur voor de Kunstraad Groningen, voorzitter van het Hendrik de Vriesstipendium voor jong talent in Groningen, coördinator van de Nacht van de Filosofie Fryslân en adviseur en (programmeur) adviseur mediakunst voor de Blokhuispoort bibliotheek in Leeuwarden. Tot voor kort was zij adviseur van de Raad voor Cultuur, commissie cultuurparticipatie en internationalisering. In het verleden was zij werkzaam bij kunstencentrum Parnas in Leeuwarden, programmeur bij Noordelijk Film Festival en consulent beeldende kunst bij Keunstwurk Fryslân. Andrea Möller is geboren in Münster en studeerde onder meer Nederlandse filologie aan de Freie Universität in Berlijn en International Leisure and Tourism Studies aan de University of London.

Over de functie van regiomakelaar zegt Andrea Möller: “De regiomakelaar vind ik een bijzonder goed idee en een interessante functie. Ik werk sinds de jaren negentig in de kunst en cultuur sector in Noord-Nederland en heb in die tijd mede aan de wieg gestaan van de loopbaan van veel kunstenaars en van instellingen en projecten zoals Kunsthuis Syb, Stichting KiK, VHDG en LF2018. Graag zet ik mijn kennis en contacten in voor het Mondriaan Fonds. Ik zie veel kansen en mogelijkheden om de regionale en landelijke belangen te versterken door meer samenwerking mogelijk te maken.”

Regio Oost/Midden – Marlies Leupen en Erna aan de Stegge
Erna aan de Stegge (1957) en Marlies Leupen (1961) vervullen gezamenlijk de rol van regiomakelaar Oost/Midden. Zij hebben eerder samengewerkt binnen KUNSTwerkt van Cultuurmij Oost, een initiatief dat kunstenaars koppelt aan opdrachtgevers en introduceert bij ruimtelijke, bedrijfsmatige en sociale vraagstukken. Als initiator en projectleider stimuleert Erna aan de Stegge de samenwerking tussen kunstenaars en opdrachtgevers in Gelderland, Overijssel en de Euregio. Voordien was ze adviseur kunst en cultuur voor de gemeente Nijmegen. Marlies Leupen heeft sinds 2001 haar eigen bureau voor strategie, training en gespreksleiding, in opdracht van onder andere ArtEZ hogeschool voor de kunsten, Beeldende Kunst Arnhem, bkkc, Bouwlokaal, Cultuur+Ondernemen en Gemaakt in Gelderland. Daarnaast werkt ze als adviseur voor het Heij-Konijn Fonds en De Innovatiefabriek Arnhem. Voordien was ze onder meer voorzitter van de Gemeenschap Beeldende Kunstenaars Gelderland.

Over de functie van regiomakelaar: “Wij willen als duo regiomakelaar van betekenis zijn voor de ontwikkelkansen van kunst en erfgoed, speciaal in onze regio Oost/Midden. Vanuit onze verschillende functies en rollen beschikken wij beiden over een groot en relevant netwerk en vullen we elkaar goed aan. De overeenkomst in ons werk is dat we de brede ontwikkeling in ons vakgebied op de voet volgen, verbanden zien en kansen benutten. Wij staan beiden in dagelijks contact met kunstenaars en beeldende kunst- en erfgoedinstellingen die projecten willen realiseren waarvoor zij financieringsmogelijkheden zoeken. Niet alleen gerenommeerde kunstenaars en grote instellingen, maar ook afstudeerders en kleine, startende initiatieven. Een belangrijke overtuiging van ons: je moet elkaar kennen om er iets van te maken.”

Regio Zuid – Rebecca Nelemans
Rebecca Nelemans (Zundert, 1967) werkt al ruim 25 jaar met verschillende instellingen in de regio samen. Zij was onder meer directeur van Artotheek 18 in Bergen op Zoom en Roosendaal, werkte voor Museum De Beyerd in Breda en de beleidsafdeling Cultuur van die gemeente en organiseerde tentoonstellingen en festivals. Voor diverse Van Goghinstellingen in Brabant bedacht zij het inhoudelijk concept en zij heeft diverse publicaties over Vincent van Goghs sporen in Brabant op haar naam staan.

Nelemans was kunstcriticus voor BN De Stem en schrijft voor instellingen en in opdracht van kunstenaars en vormgevers over hedendaagse kunst en vormgeving. Daarnaast verzorgt zij diverse cursussen en lezingen met de nadruk op moderne kunst. Zij was lange tijd gespreksleider voor de kunstgesprekken bij Museum De Pont in Tilburg.

Als curator organiseerde ze diverse tentoonstellingen en festivals op particulier initiatief zoals kunstenfestival KUS en de tentoonstelling ‘Zin – rondom de leegt’ maar ook in opdracht van o.a. het Noordbrabants Museum, Stedelijk Museum Breda, Park013 en het Van GoghHuis in Zundert.

Over de functie van regiomakelaar: “Ik open graag de ogen van anderen, noem het zendingsdrang als je wilt. Maar het voelt nog steeds als een voorrecht om intermediair te zijn tussen het kunstwerk en haar publiek.”
Redactie
Van: info@galeries.nl - 5211 CN - 27/6/2017   Reageer op dit bericht
Stedelijk Museum Schiedam krijgt omvangrijke CoBrA-schenking
Kunstverzamelaar Hans Sonnenberg (89) schonk onlangs negen CoBrA-werken aan het Stedelijk Museum Schiedam. Het gaat om zeven toonaangevende schilderijen, een bronzen beeld en een keramieken schaal van kunstenaars als Karel Appel, Constant en Asger Jorn. Sonnenberg is eigenaar van Galerie Delta in Rotterdam die hij in 1962 oprichtte. Het museum laat de aanwinsten van 1 juli tot en met 1 oktober 2017 zien.

Appelzolder
Directeur Deirdre Carasso is blij met de gift. ‘De werken passen bij ons. Eind jaren vijftig kocht het Stedelijk Museum Schiedam als een van de eerste Nederlandse musea werk aan van Appel. Dat is nu te zien op onze Appelzolder, samen met andere topstukken van CoBrA. Deze schenking is daar een geweldige uitbreiding van.’ Dat is ook de reden waarom Sonnenberg voor het Stedelijk Museum Schiedam koos.

Sympathiek
Sonnenberg: ‘Ik heb altijd sympathie gehad voor de wijze waarop er in Schiedam aandacht werd besteed aan CoBrA, en nadat ik enkele jaren geleden belangrijke internationale werken had geschonken aan Museum Boijmans Van Beuningen vond ik het nu tijd de nog in mijn collectie aanwezige CoBrA-werken aan een ander mij sympathiek museum te geven.’

Dieren
Sonnenberg verzamelde de kunst privé. Door deze schenking blijven de werken nu bij elkaar. Op de ‘vroege’ CoBrA werken staan verschillende dieren; denk aan het schilderij Man met Hond van Constant uit 1949, Zwarte Kat (1958) van Karel Appel en de sculptuur van een kip van Appel (1951). Bijzonder is ook dat door deze schenking het museum verrijkt wordt met vier schilderijen van Asger Jorn, een kunstenaar die tot op heden niet in de collectie van het museum was vertegenwoordigd.

Kennersoog en passie
Volgens Peter van Beveren die deze schenking als adviseur begeleidde, zijn alle werken van een hoog kwalitatief niveau en typerend voor de wijze waarop Sonnenberg moderne kunst verzamelde. ‘Met een kennersoog en enorme passie.’ De schenking vertegenwoordigt een waarde van meer dan een miljoen euro.
Redactie
Van: aloys.ginjaar@planet.nl - 1051KP - 23/6/2017   Reageer op dit bericht
VOORAANKONDIGING TENTOONSTELLING


In het weekend van 8 december 2017 bij WGKunst Amsterdam :

Aloys Ginjaar Klassieke spontane fotografie
Tina van Turnhout Tijdloos multi-media-art
Astrid Verhoef Eigentijdse geënsceneerde fotografie
Aloys Ginjaar
Van: w.jansen0506@gmail.com - 2284 AB - 22/6/2017   Reageer op dit bericht
Adriaan van 't Hoff (1893-1939) - OPROEP
Naar aanleiding van de voorbereidingen van een monografie en tentoonstelling over het werk van Adriaan van 't Hoff zouden wij graag in contact komen met familie, kennissen, kunsthandelaars, verzamelaars van deze schilder. Ook zijn foto's met beschrijving vd werken welkom. Deze kunstenaar verdient het om alle aandacht te krijgen!
Mailt u uw gegevens en/of foto's van werken naar:
williamjansenart@gmail.com
Alvast dank!
W. Jansen
Van: info@galeries.nl - 5211 CN - 2/6/2017   Reageer op dit bericht
Beatrice von Bormann nieuwe conservator 1860-1960 bij het Stedelijk Museum
Beatrice von Bormann is de nieuwe conservator 1860-1960 bij het Stedelijk Museum Amsterdam. De Nederlandse kunsthistorica was sinds 2014 werkzaam als Hoofd Collecties en conservator bij het Museum der Moderne Salzburg en heeft daar onder meer de tentoonstellingen Charlotte Salomon – Leben? oder Theater? en Affichomanie. Toulouse-Lautrec und das Plakat um 1900 gemaakt. Daarvoor was zij als freelance conservator onder meer verantwoordelijk voor de tentoonstellingen Oskar Kokoschka – Humanist und Rebell voor Museum Boijmans Van Beuningen, die daarna doorreisde naar Kunstmuseum Wolfsburg, Dix/Beckmann: Mythos Welt voor de Städtische Kunsthalle Mannheim en de Kunsthalle der Hypo-Kulturstiftung in München. Tevens heeft zij Max Beckmann in Amsterdam, 1937-1947 voor het Van Gogh Museum samengesteld. Bij de Universiteit van Amsterdam was zij van 2002-2010 betrokken als gastonderzoeker.

Von Bormann en het Stedelijk
Beatrice von Bormann volgt bij het Stedelijk Geurt Imanse op als conservator 1860-1960. In haar nieuwe rol zal zij zich gaan concentreren op onderzoek naar de collectie, tentoonstellingen vanuit de collectie en wisselende tentoonstellingen met bruiklenen. Von Bormann: "Het Stedelijk Museum is één van de belangrijkste musea op het gebied van moderne kunst, mijn vakgebied, en ik zie er dan ook naar uit om met de fantastische collectie van het Stedelijk te mogen werken. Er is ongelooflijk veel kennis en expertise in het museum aanwezig. Bovendien is het een moment van veranderingen, waar tentoonstellingen met een vernieuwende insteek in samenwerking met onderzoeksinstellingen worden gepland, en het is spannend om hiervan deel uit te kunnen maken."

Bart van der Heide, Hoofd Conservatoren en Onderzoek: “Met de visie van Beatrice geeft het Stedelijk Museum verder uitdrukking aan de ambitie om de historische avant-garde te verbreden en verrijken met nieuwe verhaallijnen. Met haar komst zal er speciale aandacht zijn voor het werk van vrouwelijke kunstenaars en kunsthistorische ontwikkelingen buiten West-Europa.”

Eerste projecten voor het Stedelijk
Beatrice von Bormann bereidt o.a. voor 2021 een tentoonstelling voor over de Duitse expressionisten Emil Nolde en Ernst Ludwig Kirchner en hun specifieke relatie met ethnografica, vanuit een postkoloniaal gezichtspunt. Deze tentoonstelling ontstaat in samenwerking met het Statens Museum in Kopenhagen.
Redactie
Van: info@galeries.nl - 5211 CN - 30/5/2017   Reageer op dit bericht
Teylers verwerft schilderij Wijnand Nuijen
Voor het eerst in 180 jaar is Wijnand Nuijens schilderij Een drukke haven in Normandië uit 1836 weer in Nederland te zien. Teylers Museum kon het aankopen dankzij de Roodenburg Van Looy Stichting. Het museum verrijkt hiermee zijn gerenommeerde collectie 19e-eeuwse Nederlandse schilderijen.



Een gefantaseerd Normandisch havenstadje tegen hoge krijtrotsen; het 19e-eeuwse schilderij Een drukke haven in Normandië van de Nederlandse schilder Wijnand Nuijen (1813-1839) bruist van het leven. Dit is Nuijen op zijn best. Kenners rekenen het schilderij tot één van zijn topstukken vanwege de spannende compositie en de virtuoos geschilderde details.

Unicum
Afgelopen winter werd het schilderij geveild bij Christie’s Amsterdam. Dat het op de markt kwam, is een unicum. De schilder, die al op 26-jarige leeftijd overleed, bracht slechts een bescheiden oeuvre voort. Zijn werk bevindt zich voornamelijk in museale collecties. Een drukke haven in Normandië was lang in bezit van een adellijke Duitse familie. Die gaf het begin jaren zeventig in bruikleen aan het Altonaer Museum in Hamburg. Dat Teylers de hand op het schilderij wist te leggen, is te danken aan de Roodenburg Van Looy Stichting, die de aankoop mogelijk maakte. Na een uitvoerige schoonmaakbeurt krijgt het schilderij een ereplek in de Eerste Schilderijenzaal, waar het vanaf vandaag te zien is. Na 180 jaar is Een drukke haven in Normandië terug in Nederland.

Losse stijl
De jonggestorven Wijnand Nuijen is de opvallendste romantische schilder die Nederland heeft voortgebracht. In tegenstelling tot zijn landgenoten was Nuijen direct geïnspireerd door de Franse en Engelse schilderkunst van zijn tijd. Een lossere schilderstijl en uitgesproken kleurgebruik waren het gevolg. Om inspiratie op te doen, reisde Nuijen langs de Franse kust. Nuijen was leerling van de bekende landschapsschilder Andreas Schelfhout (1787-1870), maar zijn romantische, bijna sprookjesachtige verbeeldingen van Normandië sluiten meer aan bij de toenmalige internationale dan bij de Nederlandse kunst. Hij werd hierom aanvankelijk bekritiseerd. Maar bij zijn vroege dood was iedereen overtuigd van zijn grote talent, onder wie ‘kunstkoning’ Willem II (1792-1849), die Nuijens schilderij De oude molen in de winter uit 1838 bezat.

Karakteristiek
Hoofdconservator Kunstverzamelingen Michiel Plomp: ‘Met deze aankoop gaat een lang gekoesterde wens in vervulling. Teylers Museum bezit van alle belangrijke Nederlandse kunstenaars uit het begin van de 19e eeuw schilderijen. Nuijen werd nog gemist, juist omdat zijn oeuvre zeldzaam is en de schilder ook een internationaal verhaal te vertellen heeft. En hoe kunnen we zijn band met Frankrijk beter laten zien dan met dit topstuk?’
Redactie
Van: info@galeries.nl - 5211 CN - 9/5/2017   Reageer op dit bericht
Aegon partner van het Fries Museum
Aegon wordt de eerste commerciële partner van het Fries Museum. Op 10 mei 2017 ondertekenen Aegon en het museum in Leeuwarden een meerjarig partnerschap. In 2017 en 2018 gaan het museum en Aegon nauw samenwerken om met de aankomende grote tentoonstellingen over Mata Hari en M.C. Escher een breed publiek te bereiken.

Aegon draagt bij aan de tentoonstellingen die het Fries Museum maakt over Mata Hari en M.C. Escher, als onderdeel van Leeuwarden – Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018. Ook in de maatschappelijke projecten van Aegon rondom schulden en kansen wordt intensief samengewerkt met het museum. Onderdeel van het partnerschap is bovendien de bruikleen van een houtsnede van M.C. Escher uit de kunstcollectie van Aegon.

Kris Callens, directeur Fries Museum: ‘Met dit partnerschap maken het Fries Museum en Aegon maatschappelijk verantwoord ondernemen concreet. Daarnaast dragen we samen het positieve vestigingsklimaat van Leeuwarden en Friesland uit. Het museum is erg verheugd dat een belangrijke werkgever als Aegon met dit partnerschap het belang van cultuur binnen en buiten het bedrijf onderstreept. Wij streven ernaar dit partnerschap ook na 2018 verder te zetten’. Ook Aegon reageert verheugd: ‘We voelen ons zeer verbonden met Leeuwarden en vinden het dan ook een grote eer om de komende tijd samen met het Fries museum de tentoonstellingen over Mata Hari en M.C. Escher te verwelkomen’, aldus Otto van der Harst, directeur Communicatie Aegon Nederland.

Aegon
Aegon is met 1100 medewerkers een grote werkgever in de Leeuwarden. Vanuit die rol ondersteunt het bedrijf verschillende maatschappelijke en culturele initiatieven in de stad, waaronder schouwburg de Harmonie en projecten rondom armoede en schulden.

Vrienden en partners van het Fries Museum
Het Fries Museum zoekt nadrukkelijk de verbinding met het bedrijfsleven. Sinds de opening van het nieuwe Fries Museum in 2013 heeft het een kring van zakelijke vrienden. Inmiddels steunen bijna 40 bedrijven het Fries Museum. Aegon is de eerste commerciële partner van het museum, dat streeft naar drie gelijkwaardige partners. ‘Van musea wordt cultureel ondernemerschap gevraagd. Het binden van sponsoren is daar een belangrijk onderdeel van. Het Fries Museum zet daar actief op in. De overeenkomst met Aegon toont aan dat wij een bijdrage kunnen leveren aan maatschappelijke doelstellingen van bedrijven en die behoefte professioneel kunnen invullen,’ aldus Liesbeth van Keimpema, manager sponsoring, vrienden & fondsen van het Fries Museum.

Escher en Mata Hari
Mata Hari en M.C Escher zijn wereldberoemd, maar minder bekend is dat beide zijn geboren in Leeuwarden. In 2017 is het 100 jaar geleden dat danseres Mata Hari, geboren als Margaretha Zelle, werd terechtgesteld door de Franse geheime dienst vanwege vermeende spionage. Het Fries Museum werpt vanaf 14 oktober 2017 in de grootste Mata Hari-tentoonstelling ooit nieuw licht op het meisje achter de mythe. Met de grote Eschertentoonstelling vanaf 28 april 2018 gaat een droom van het Fries Museum in vervulling om Escher weer thuis te brengen. De ontwikkeling van M.C. Escher als kunstenaar en de invloed van zijn reizen op zijn werk staan centraal. Bezoekers ontdekken aan de hand van originele werken en persoonlijke documenten hoe zijn beroemde prenten met onmogelijke perspectieven en vervreemdende werelden tot stand zijn gekomen. Beide tentoonstellingen staan centraal in het programma van Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018.
Redactie
Van: info@galeries.nl - 5211 CN - 8/5/2017   Reageer op dit bericht
Anish Kapoor voor De Pont
In september krijgt Museum De Pont in Tilburg een grote sculptuur van Anish Kapoor ter ere van het 25-jarig bestaan van het museum. Dit geschenk is mogelijk gemaakt dankzij een samenwerking met de gemeente Tilburg en steun van lokale bedrijven en particulieren, Brabant C, Museum De Pont en de kunstenaar. Tilburg wordt de eerste Nederlandse stad met een monumentale sculptuur van Kapoor in een openbare ruimte. De Britse kunstenaar maakt een zes meter hoge sculptuur van roestvrij staal, die zal worden geplaatst in de openbare ruimte voor het museum. De titel van het werk is nog niet bekend.
Tegelijk met de onthulling van het beeld opent het museum op zaterdag 16 september de tentoonstelling WeerZien, waarvoor bijzondere kunstwerken die als bruikleen in een van de tentoonstellingen van De Pont te zien zijn geweest, als 'logé' in de collectie zullen terugkomen.
Redactie
Van: info@artepreneur.nl - 6922BM - 28/4/2017   Reageer op dit bericht
Duiven is een barbaar als het om kunst gaat, en dat moet veranderen, vindt kunstenaar Madeleine Corb
Corbey start offensief voor kunst in Duiven

Voor het artikel verwijs ik nu naar de Gelderlander (ivm copyrights)

http://www.gelderlander.nl/liemers/corbey-start-offensief-voor-kunst-in-duiven~af0f6d36/
Guido Steusel
Van: luctenklooster@hetnet.nl - 6287CC - 26/4/2017   Reageer op dit bericht
Expositie 'En uit de Aarde verscheen de Mens'
“En uit de Aarde verscheen de Mens”
Expositie waarin beeldend kunstenaar Luc ten Klooster de dialoog aangaat met tekstschrijver Harrie Sevriens

Wij leven hier met 7 miljard mensen. Maar zijn wij zo verschillend van elkaar?
Shylock zei het al in Shakespeares “de Koopman van Venetië” : “Zijn wij niet allemaal gevoed door hetzelfde voedsel, gewond door dezelfde wapens, onderhevig aan dezelfde ziektes, genezen met dezelfde middelen, gewarmd en gekoeld door dezelfde zomer en winter?”. Wij staan allen voortdurend voor keuzes tussen goed en kwaad. Of wij schipperen daar tussendoor. Wij zijn allen op dezelfde wijze geboren en het sterven is bij iedereen het stoppen van een kloppend hart.
“Bedenk, mens, dat ge stof zijt en tot stof zult wederkeren“ Dat geldt niet alleen voor de mens en al het leven, maar ook voor alles wat wij gemaakt hebben….

Luc ten Klooster gaf deze gedachten letterlijk vorm met de aarde van Zuid-Limburg: zijn fotomodellen en de geëxposeerde objecten zijn met leem bedekt waardoor zij voortdurend verwijzen naar onze vergankelijkheid. In de vormgeving zien we verwijzingen naar religies, oude culturen en primitieve kunst; ze herinnert aan oude altaarstukken, reliëfs, wandtapijten of grotschilderingen. Met het grote verschil dat nu niet Christus, Maria, Boeddha of Vishnu centraal staan maar de gewone mens met zijn hebbelijkheden en onhebbelijkheden. Het grootste werk is een fotografisch samengesteld monumentaal vierluik van ruim 10 meter breed en 1,60 m hoog. Geprint op ongeveer 400 bladzijden van een oud missaal. Ook het andere fotografische werk werd niet gedrukt in het vaklab maar is veelal samengesteld uit velletjes bijbelpapier van 10x16 cm.
In een aantal werken zijn teksten verwerkt van Harrie Sevriens, voornamelijk uit zijn nieuwe bundel “Weet Je”. Teksten die naadloos aansluiten, die het wezen van de mens vaak haarscherp blootleggen en die ons doen beseffen hoe relatief alles in het leven is. “Is niet alles illusie en illusie niet alles”. Bij de opening op 7 mei presenteert Harrie Sevriens deze nieuwe bundel. Hij publiceert regelmatig in o.a. De Limburger en was stadsdichter van Heerlen. Voor Luc ten Klooster was de keuze om de teksten van Harrie Sevriens in zijn beeldend werk te integreren een experimentele uitdaging en een zoektocht, er is bij hem echter geen moment twijfel geweest of dit experiment wel zou slagen.

OPENING zondag 7 mei 13.30 uur. Met presentatie van de bundel “Weet Je” van Harrie Sevriens. M.m.v. Stephanie Rijpkema, dans, en Long Story Short, muziek.
OPENSTELLING zondagen 7, 14, 21, 28 mei, zaterdagen 13, 20, 27 mei en op afspraak.
TIJD van 13.30 tot 16.30 uur
ENTREE vrije gift
KUNSTROUTE GULPEN-WITTEM: tijdens het Pinksterweekeinde (3-4-5 juni) onderdeel van de Kunstroute Gulpen-Wittem, geopend van 11.00 tot 17.00 uur

Kloosterbibliotheek Wittem, Wittemer Allee 32, 6286AB Wittem
Luc ten Klooster
Volgende 20