Bericht
Van: info@galeries.nl - 5211 CN - 30/5/2017   Reageer op dit bericht
Teylers verwerft schilderij Wijnand Nuijen
Voor het eerst in 180 jaar is Wijnand Nuijens schilderij Een drukke haven in NormandiŽ uit 1836 weer in Nederland te zien. Teylers Museum kon het aankopen dankzij de Roodenburg Van Looy Stichting. Het museum verrijkt hiermee zijn gerenommeerde collectie 19e-eeuwse Nederlandse schilderijen.



Een gefantaseerd Normandisch havenstadje tegen hoge krijtrotsen; het 19e-eeuwse schilderij Een drukke haven in NormandiŽ van de Nederlandse schilder Wijnand Nuijen (1813-1839) bruist van het leven. Dit is Nuijen op zijn best. Kenners rekenen het schilderij tot ťťn van zijn topstukken vanwege de spannende compositie en de virtuoos geschilderde details.

Unicum
Afgelopen winter werd het schilderij geveild bij Christieís Amsterdam. Dat het op de markt kwam, is een unicum. De schilder, die al op 26-jarige leeftijd overleed, bracht slechts een bescheiden oeuvre voort. Zijn werk bevindt zich voornamelijk in museale collecties. Een drukke haven in NormandiŽ was lang in bezit van een adellijke Duitse familie. Die gaf het begin jaren zeventig in bruikleen aan het Altonaer Museum in Hamburg. Dat Teylers de hand op het schilderij wist te leggen, is te danken aan de Roodenburg Van Looy Stichting, die de aankoop mogelijk maakte. Na een uitvoerige schoonmaakbeurt krijgt het schilderij een ereplek in de Eerste Schilderijenzaal, waar het vanaf vandaag te zien is. Na 180 jaar is Een drukke haven in NormandiŽ terug in Nederland.

Losse stijl
De jonggestorven Wijnand Nuijen is de opvallendste romantische schilder die Nederland heeft voortgebracht. In tegenstelling tot zijn landgenoten was Nuijen direct geÔnspireerd door de Franse en Engelse schilderkunst van zijn tijd. Een lossere schilderstijl en uitgesproken kleurgebruik waren het gevolg. Om inspiratie op te doen, reisde Nuijen langs de Franse kust. Nuijen was leerling van de bekende landschapsschilder Andreas Schelfhout (1787-1870), maar zijn romantische, bijna sprookjesachtige verbeeldingen van NormandiŽ sluiten meer aan bij de toenmalige internationale dan bij de Nederlandse kunst. Hij werd hierom aanvankelijk bekritiseerd. Maar bij zijn vroege dood was iedereen overtuigd van zijn grote talent, onder wie Ďkunstkoningí Willem II (1792-1849), die Nuijens schilderij De oude molen in de winter uit 1838 bezat.

Karakteristiek
Hoofdconservator Kunstverzamelingen Michiel Plomp: ĎMet deze aankoop gaat een lang gekoesterde wens in vervulling. Teylers Museum bezit van alle belangrijke Nederlandse kunstenaars uit het begin van de 19e eeuw schilderijen. Nuijen werd nog gemist, juist omdat zijn oeuvre zeldzaam is en de schilder ook een internationaal verhaal te vertellen heeft. En hoe kunnen we zijn band met Frankrijk beter laten zien dan met dit topstuk?í
Redactie